Symposium rond samenwerken en ontkokeren. Hoe leggen we nieuwe verbindingen?

donderdag 6 juni 2024
Academiegebouw Universiteit Leiden
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Telders Auditorium

Meld je aan!

Registreer hier

Het programma

Het programma van de middag ziet er als volgt uit:

Tijd  Programma
14.30-15.00  Inloop met koffie
15.00-15.45 Opening, lezing en vraaggesprek met de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, over samenwerken en ontkokeren voor de publieke zaak.
15.45-16.30  Deelname aan een keuzesessie (voorkeur opgeven via het inschrijfformulier)

Sessie 1: Pilot Haagse beleidsambtenaren een halve dag per week voor de klas
Door: Ester Hendriksen en Astrid van Blijswijk (beiden gem. Den Haag)

Sessie 2: Hoe studenten onderzoek en onderwijs doen, in en met, de Haagse wijk Zuidwest Door: Eduard Schmidt (UL)

Sessie 3: Grenzeloos samenwerken binnen en met het Rijk
Door: Susanne Oudenhoven (BZK) en Maartje Tielemans (BZK)

Sessie 4:  Hoe kennisinstellingen en gemeente samenwerken aan een gezonder Leiden. Door: Marieke van Haaren (Programmamanager Leren met de Stad) en Susanne Roodhuijzen (kennismakelaar Leiden Healthy Society Center)

16.30- 17.00 Paneldiscussie met Professoren actief in de Praktijk: Eefje Cuppen, Jet Bussemaker en Jan Willem Erisman (Technology, Health, Sustainabilty)
17.00- 17.10

Wrap-up met inzichten, resultaten en follow-up van de 3 samenwerkingssymposia en afsluiting

17.10 -18.00  Netwerkborrel en infomarkt

Het belang van samenwerking

We moeten meer samenwerken! Deze uitspraak komt vaak voorbij, maar het blijkt in de praktijk vaak weerbarstig om interfacultaire samenwerking ook goed vorm te geven. Want hoe maak je de tijd? Hoe vind je de juiste partner? Hoe zorg je voor financiering? En in hoeverre worden de doelen en methoden voldoende gedeeld?

In een drietal mini-congressen gaan we vanuit de Universiteit Leiden dieper in op deze vragen.

• Het eerste congres richt zich op interdisciplinaire/facultaire samenwerking binnen onze universteit
  • De tweede op samenwerkingen tussen onderwijsinstellingen
  • De derde op publieke-publieke samenwerkingen en ontkokering