Theorie en Methode seminars

11 april 2024

Elk proefschrift is ook het verslag van een persoonlijke reis, met inspiratie, uitdagingen, tegenvallers en overwinningen. In de Theorie en Methode seminars spreken we met recent en minder recent gepromoveerden over hun weg van aanstelling tot verdediging. Welke methodologische uitdagingen kwamen ze tegen? Hoe kwamen ze tot hun (uiteindelijke) onderzoeksvraag? Hoe groot werd de stapel ongebruikt materiaal in de (digitale) prullenbak? Wanneer benader je een uitgever? Wat zouden ze nog precies zo doen en wat helemaal anders?

De sessies vinden steeds plaats van 17.30u tot maximaal 19:00u in het Kamerlingh Onnes Gebouw. Ze worden georganiseerd vanuit de afdeling Encyclopedie en de leerstoel van Bastiaan Rijpkema, waar een specifiek accent ligt bij de Theorie en Methode van het Recht in een Interdisciplinaire Context. Hij doet dit samen met Liselotte Vink, onderzoeker/docent bij de afdeling Encyclopedie.

De bijeenkomsten zijn bedoeld als een forum om op een informele manier van elkaar te leren en worden bijgewoond door de promovendi van de afdeling Encyclopedie, maar staan ook nadrukkelijk open voor andere promovendi in de faculteit.

Mark van Ostaijen

Op 15 april om 17.30 zal Mark van Ostaijen langskomen. Hij promoveerde in de zomer van 2017 op het proefschrift 'Werelden tussen woorden: de politiek van intra-Europese bewegingsvertogen'. Momenteel is hij als bestuurssocioloog verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn proefschrift is hier te vinden.

Eerdere sprekers

Jaron Harambam promoveerde op het proefschrift ‘Media, Truth Politics and Digitalization’ bij de afdeling sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. In zijn proefschrift ‘Contemporary Conspiracy CultureTruth and Knowledge in an Era of Epistemic Instability’ (open-acces) heeft Harambam sociologisch etnografisch onderzoek gedaan naar de alledaagse levens van mensen in complot-milieus. Jaron Harambam is universitair docent Media, Truth Politics and Digitalization bij de afdeling Sociologie van de Universiteit van Amsterdam.

Vestert Borger promoveerde op 31 januari 2018 het proefschrift The transformation of the Euro: Law, Contract, Solidarity waarin een ‘Law in context’ benadering centraal staat. Vestert Borger is als universitair docent Europees recht verbonden aan het Europa Instituut van de Universiteit Leiden.

Stijn Voskamp promoveerde op 13 december 2018 op het proefschrift Onderwijsovereenkomst: contractenrechtelijke leerstukken toegepast op de rechtsverhouding tussen school, leerling en ouders in het primair en voortgezet bekostigd onderwijs. Het proefschrift is beschikbaar via deze link. Stijn Voskamp is nu werkzaam als universitair docent bij het Instituut voor Privaatrecht.

Dr. Afke Groen (1991) promoveerde op het proefschrif: With a little help from my friends. Exploring transnational party activities of the German SPD, Die Linke and Bündnis 90/Die Grünen in the European Union aan de Universiteit Maastricht en het Duitsland-instituut. In dit proefschrift onderzoekt dr. Groen transnationale partijactiviteiten in de Europese Unie. Momenteel is Dr. Groen directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting.

Geerten Waling promoveerde op 24 mei 2016 op het proefschrift 1848 – Clubkoorts en Revolutie. Democratische Experimenten in Parijs en Berlijn. Van het proefschrift is een handelseditie uitgegeven door VanTilt en werd genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs 2016. Het proefschrift is beschikbaar via deze link. Geerten Waling is nu werkzaam als redacteur van EW (voorheen Elsevier).

Gert Jan Geertjes promoveerde op 2 september 2021 op het proefschrift Staatsrecht en conventie in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het proefschrift is beschikbaar via deze link. Gert Jan Geertjes is nu werkzaam als universitair docent bij de afdeling Staatsrecht.

Jessie Pool promoveerde op 27 september 2022 op het proefschrift De rol van de curator bij de aanpak van onregelmatigheden: een empirisch-juridisch onderzoek naar de rol van de curator in de praktijk bij de aanpak van onregelmatigheden voor en tijdens faillissement. Het proefschrift is beschikbaar via deze link. Jessie Pool is nu werkzaam als universitair docent bij de afdeling Ondernemingsrecht.

Aanmelding

Aanmelden voor een bijeenkomst en/of de aankondigingen voor nieuwe bijeenkomsten kan door een mail te sturen naar l.b.r.vink@law.leidenuniv.nl.