Positieve feedback en goede verbeterpunten pilot Jaargesprek

5 april 2023

Uit de enquête die we onder alle medewerkers hebben gehouden heeft het projectteam van de pilot Het Jaargesprek veel waardevolle feedback ontvangen.

Van november 2022 t/m januari 2023 hebben wij als faculteit der Rechtsgeleerdheid geëxperimenteerd met de pilot Het Jaargesprek (voorheen R&O gesprek). In februari hebben we de ervaringen met deze nieuwe manier van werken uitgebreid geëvalueerd. Dit deden wij door middel van een korte enquête onder alle medewerkers en met behulp van focusgroepen: Wetenschappelijk Personeel (WP), Organisatorisch & Beleidspersoneel (OBP), Promovendi en Leidinggevenden.

Uit de evaluaties is gebleken dat deze nieuwe manier van werken positief is ontvangen. Deelnemers hebben de gesprekken als meer ontwikkelings- en toekomstgericht ervaren, evenals het werken met een versimpelde normering . Ook ontvingen we veel bruikbare tips verbeterpunten. HR heeft op basis van deze evaluatie het Faculteitsbestuur geadviseerd de huidige manier van werken te continueren. Het Faculteitsbestuur heeft hiermee ingestemd. De huidige werkwijze continueren wij maar voeren diverse verbeteringen door;

Inhoudelijke verbeteringen in de formulieren en hulpmiddelen;

• Het jaarverslag en gespreksverslag zijn samengevoegd tot 1 document, met verwijzingen (links) naar de beschikbare hulpmiddelen, zodat alles in 1 document te vinden is;
  • Er wordt nog een nieuwe werkwijze voor het startgesprek ontwikkeld, welke in onze pilot nog niet was uitgewerkt;
  • De invulbare PDF’s worden vervangen door Word documenten, i.v.m. de gebruikersvriendelijkheid.

De verbeterde documenten zijn naar verwachting vanaf half mei beschikbaar. Tot die tijd kan iedereen gebruik blijven maken van de oorspronkelijke formulieren en hulpmiddelen, die te vinden zijn op; Startgesprek en Resultaat- en Ontwikkelingsgesprek.  De komende maanden vinden er nog 2 pilots plaats bij de SOZ en FGW. Op basis van de diverse pilots wordt een voorstel gemaakt voor een universiteitsbrede werkwijze met ingang van 2024.

Hieronder zijn enkele resultaten uit de vragenlijst weergegeven.

Enkele resultaten uit de vragenlijst die we naar medewerkers hebben uitgestuurd.