Bibliotheek, Onderzoek

Kosteloos Open Access publiceren bij IOP

4 juli 2023

De Universiteit Leiden en IOP Science hebben een overeenkomst gesloten voor Open Access publiceren in een selectie van wetenschappelijke- en vaktijdschriften en conferentiebijdragen van 2023 tot en met 2025.

Met ingang van 2023 kunnen 'corresponding authors' van de Universiteit Leiden artikelen zonder bijkomende kosten Open Access publiceren bij the Institute of Physics (IOP) Science; het gaat om een selectie van tijdschriften, die genoemd staan in de lijsten A, B of D op de website van the Institute of Physics Publishing.

Om gebruik te kunnen maken van deze overeenkomst, geven de 'corresponding authors' hun Leidse affiliatie duidelijk aan bij het indienen van een artikel in de ScholarOne portal; het is belangrijk om daarbij de ‘autofill’ functie te gebruiken voor de naam van de instelling. IOP heeft een duidelijke instructie gemaakt die het proces stap voor stap beschrijft in de online gids: ‘A guide to submitting under a transformative agreement’.

Universiteit Leiden heeft een lange historie met het IOP, een instituut met uitgeverij dat zich al 140 jaar inzet voor de hele natuurkundige gemeenschap. Dit doet IOP onder meer door prijzen laag te houden, uitgaven voor andere natuur- en sterrenkundige uitgevers te verspreiden en door te investeren in materialen voor docenten en carrièreadvies in de natuurkunde. Belangrijke titels van IOP zijn Journal of Physics, Nanotechnology en Environmental Research Communications.

De Journal Browser biedt een overzicht van de tijdschriften waarop deze overeenkomst van toepassing is.

Meer informatie over deze overeenkomst en de bijbehorende details staan beschreven op een speciale IOP pagina op openaccess.nl.

Vragen? Neem dan contact op met het Open Access Team van het Centre for Digital Scholarship: openaccess@library.leidenuniv.nl.