LUF Projectsubsidies – deadline: 10 augustus 2023

10 juli 2023

Het Leids Universiteits Fonds (LUF) organiseert dit najaar een specifieke aanvraagronde voor onderzoekers Rechtsgeleerdheid, Archeologie en Wiskunde & Natuurwetenschappen. Projectsubsidies kunnen worden toegekend vanuit specifieke Fondsen op Naam waarvoor in maart 2023 geen aanvragen zijn gedaan. Deze fondsen subsidiëren bijzondere wetenschappelijke onderzoeks- en onderwijsprojecten van wetenschappers van de Universiteit Leiden op een specifiek omschreven wetenschapsgebied of thema.

Het gaat om zelfstandige projecten met een looptijd van max. 3 jaar en een startdatum tussen 1 oktober 2023 en 1 juli 2024. Onderwijsprojecten zijn gericht op meerjarige innovaties of verbeteringen in wetenschappelijk onderwijs; onderzoeksprojecten kunnen de opstap zijn voor toekomstige omvangrijkere aanvragen bij NWO, ERC of andere fondsen. Onderzoeksprojecten kunnen door alle onderzoekers worden ingediend; jongere onderzoekers (maximaal 5 jaar geleden gepromoveerd) worden in het bijzonder aangemoedigd om een subsidieaanvraag te doen.

Voor rechtsgeleerdheid kunnen projecten worden gefinancierd die aansluiten bij de navolgende Fondsen op Naam:

• BA Schim van der Loeff Fonds

Voor een project op het gebied van internationaal recht, in het bijzonder voor zover dat betrekking heeft op de positie van vreemdelingen. Ook projecten op het gebied van nationaal en internationaal privaatrechtelijke regels betreffende vreemdelingen komen in aanmerking (aanvraag max. €8.200).

• Mr.ir. Deisz Barendregt Fonds

Voor onderzoek naar en publicatie over het zeerecht, het natte Waterstaatsrecht en het Bouwrecht, in het bijzonder de regelgeving rond aanbestedingen in de bouw (aanvraag max. €2.700).

• Fonds mr. S.J. Visser

Ter bevordering van de studie van het Volkenrecht en Internationaal Privaatrecht (aanvraag max. €35.000)

• Fonds Romeins Recht Zuid-Frankrijk

Voor onderzoek naar de geschiedenis en ontwikkeling van het Romeins recht in Zuid-Frankrijk in de breedste zin van het woord en vanuit alle disciplines (aanvraag max. €12.000).

Het Leids Universiteits Fonds is hét fonds van de Universiteit Leiden. Dankzij steun van alumni en andere schenkers werken wetenschappers aan baanbrekend onderzoek en krijgen studenten en jonge onderzoekers de kans hun ambities waar te maken. Het LUF kent onder meer subsidies toe voor onderzoeks- en onderwijsprojecten. Deze projectsubsidies (max. €35.000) zijn bestemd voor jonge, gepromoveerde onderzoekers. De middelen zijn naast de algemene fondsen van het LUF afkomstig uit de Fondsen op Naam. Informatie: Wetenschappelijk project - Leids Universiteits Fonds

Martine van Trigt, subsidie-adviseur Stafdienst Onderzoek Meijers.