Sociaal

Heb jij ruimte over in huis? Verhuur een kamer aan een student

14 augustus 2023

Binnenkort beginnen weer duizenden nieuwe studenten aan een opleiding of uitwisseling aan de Universiteit Leiden. Velen van hen zijn nog op zoek naar woonruimte, maar de tijd begint te dringen. Heb jij een kamer over in huis? Dan hebben deze studenten jouw hulp hard nodig.

Samen met Hospi Housing is de Universiteit Leiden op zoek naar hosts en gastgezinnen voor het tijdelijk huisvesten van (internationale) studenten in Leiden en Den Haag. Afgelopen jaar hebben we op deze manier 50 studenten kunnen helpen aan een kamer bij iemand thuis.

Hoe werkt het?

Een kamer in huis verhuren kan al vanaf twee maanden. Hospi Housing geeft persoonlijk advies en helpt je bij het vinden van een geschikte match. Host worden vergroot je wereld, zorgt voor gezelligheid en levert je een leuk zakcentje op: per jaar kun je er tot €5881,- belastingvrij mee verdienen. Maar het belangrijkste is dat je iemand in nood aan onderdak helpt.

Is een vergunning nodig?

In Leiden is het verhuren van een kamer in huis zonder vergunning toegestaan. In Den Haag is het voor eenpersoonshuishoudens toegestaan om één huurder in huis te nemen zonder dat daar een vergunning voor nodig is. Voor huishoudens van twee of meer personen is voor kamerverhuur in Den Haag een omzettingsvergunning vereist. Dit is mogelijk in negen wijken in de stad.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je kan helpen, of ken je iemand met een extra kamer in huis? Lees hier waarom starten met hosten een goed idee is, kijk op Hospihousing.com of mail naar info@hospihousing.com.