Bibliotheek, Onderzoek

Maximaal aantal open access artikelen bij Springer is bereikt

9 november 2023

De Universiteit Leiden vindt het belangrijk dat wetenschappelijke publicaties gratis en zonder restricties voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom sluiten wij in samenwerking met andere Nederlandse universiteiten overeenkomsten met uitgevers die open access publiceren ondersteunen.

De open access-overeenkomst die de Nederlandse universiteiten met uitgeverij Springer hebben gesloten, is van toepassing op maximaal 2.067 artikelen per jaar. Het gebruik van open access bij Springer was ook dit jaar erg succesvol. Het maximum is inmiddels bereikt.

Vanaf vandaag zullen artikelen van Leidse corresponderende auteurs, die tot en met 31 december 2023 worden geaccepteerd, niet langer zonder kosten in open access worden gepubliceerd.

Auteurs die bij Springer publiceren moeten daarom nu goed opletten bij het kiezen van de open-access optie in de Springer portal. Auteurs die nu nog kiezen voor open access, moeten de betaling zelf regelen. Er is geen centraal fonds om de kosten te dekken en de kosten vallen niet binnen het bibliotheekbudget dat voor de landelijke overeenkomsten wordt benut.

Wij adviseren auteurs die een bericht ontvangen met de mededeling dat het artikel is geaccepteerd, om eerst contact op te nemen met de bibliotheek via openaccess@library.leiden.nl. We kunnen dan overleggen wat de alternatieve mogelijkheden zijn om het artikel open access te publiceren.

De huidige overeenkomst loopt tot 31 december 2023 en er wordt gewerkt aan verlenging. Via de website van de UBL en Twitter account van het Centre for Digital Scholarship houden wij u up-to-date houden over een eventuele verlenging.

Vragen? Neem contact op met openaccess@library.leidenuniv.nl.

Welke keuze hebben auteurs?

Bij het invullen van het 'Publishing and Rights' formulier in de Springer portal, wordt geen melding meer getoond dat open access zonder kosten beschikbaar is. In plaats daarvan is er onderstaande melding dat geen 'agreement' is.

Het is vervolgens nog steeds mogelijk om open access te kiezen tegen betaling. Springer laat het bedrag zien in de portal.

Na het bereiken van het maximum kunnen auteurs in 2023 in de auteursportal van Springer kiezen tussen:
- open access publiceren op eigen kosten;
- niet open access publiceren.

Notify-me-service

Als u  een artikel wilt publiceren bij Springer is dit jaarlijkse maximum belangrijk voor uw publicatie. U kunt op de hoogte blijven van de status van de overeenkomst door te registreren voor de ‘notify-me service’. Deze service kan ook gebruikt worden om updates te ontvangen over andere uitgevers met een maximumaantal open access publicaties.