Wanneer vroeg jij je collega voor het laatst hoe het écht gaat?

27 september 2023

Week tegen eenzaamheid

Herinner je je nog die online teammeetings die speciaal waren opgezet om het weekend door te nemen? Of de wandelingen, op anderhalve meter afstand weliswaar, georganiseerd voor en door collega's? We denken niet graag terug aan de Coronatijd, maar toen lag de nadruk wel heel sterk op het onderhouden van contact, ieders gemoedstoestand en het tegengaan van eenzaamheid. Inmiddels slokt de waan van de dag ons alweer op, vaak ten koste van ruimte voor contact en verbinding. Wanneer heb jij voor het laatst gevraagd hoe het écht met je collega gaat?

Statistieken
De statistieken spreken boekdelen: bijna de helft van de volwassen Nederlanders voelt zich eenzaam. Bijna één op de zeven mensen heeft een sterk gevoel van eenzaamheid (bron). Ook onder de doelgroep studenten heerst veel eenzaamheid. Bijna 80% van de studenten in Nederland voelt zich in zekere mate eenzaam (RIVM, 2021).

Nationale Week
Om aandacht te vragen voor gevoelens van eenzaamheid begint op 28 september de nationale Week tegen Eenzaamheid. Deze week wordt geïnitieerd door Een tegen Eenzaamheid’. Eenzaamheid is een ervaring die in alle lagen van de samenleving voorkomt, maar voor iedereen anders is.  Aan de buitenkant is niet te zien of iemand zich eenzaam voelt. Ook durven veel mensen er niet snel voor uit te komen. Daarom is het belangrijk om alert te zijn op signalen die op eenzaamheid kunnen wijzen. Probeer dus af en toe bij een collega of student na te vragen hoe het met diegene gaat of nodig zo nu en dan een collega uit voor een kopje koffie. Samen kunnen we eenzaamheid bespreekbaar maken en er iets aan doen.

Wat doet Universiteit Leiden?
Om haar medewerkers en studenten te ondersteunen organiseert de Universiteit Leiden in de week van 29 september tot en met 4 oktober  verschillende activiteiten en initiatieven in het kader van de ‘Week tegen Eenzaamheid’. We nodigen je van harte uit om deel te nemen aan een van deze activiteiten. Lees hier meer over de evenementen en hoe je je kunt aanmelden.