Oproep voor wetenschappers: doe mee met 3 October University!

29 februari 2024

Haring, Wittebrood en… Wetenschap! Wil jij in gesprek met Leidse inwoners over je onderzoek? Heb jij een spel, een quiz, een bewegend model of andere interactieve belevenis, waarmee je je kennis over wetenschap kunt delen? Of wil je zoiets graag gaan maken, maar weet je niet waarvoor? Meld je dan nu aan voor de 3 October University, de interactieve WetenschapsWarenmarkt van de Universiteit Leiden tijdens de viering van Leidens Ontzet.

De stad Leiden viert dit jaar maar liefst 450 jaar Leidens Ontzet. Ter ere van dit feestelijke jubileum breiden we de WetenschapsWarenMarkt uit, met nog meer activiteiten waar bezoekers aan mee kunnen doen en waarmee ze het gesprek aangaan met wetenschappers. Met de 3 October University vieren we als universiteit onze verbinding met de stad, en bieden we wat wetenschap tussen al het feestgedruis. Dat kan op allerlei manieren, variërend van een experiment tot een mini-wandeltour of een spannend spel. Op deze manier leren Leidenaren nog meer over de Leidse wetenschap.

Jos Damen van het Afrika Studiecentrum, deelnemer WetenschapsWarenMarkt 2023: ‘Ik vind het belangrijk dat wij als wetenschappers kennis actief overdragen en dat kan op deze manier heel goed.’

De 3 October University wordt georganiseerd door het team Wetenschapscommunicatie van de afdeling Strategische Communicatie en Marketing. En de organisatie is op zoek naar enthousiaste onderzoekers of teams die aan de WetenschapsWarenmarkt willen bijdragen. We zijn specifiek geïnteresseerd in activiteiten waarbij bezoekers zelf aan de slag kunnen, maar waar zij niet te lang mee bezig zijn (richtlijn 5 tot 10 minuten).

Dus: lijkt het jou leuk om hier met een activiteit over jouw onderzoek bij te zijn? Meld je dan uiterlijk 31 maart aan door een mail te sturen naar onze adviseur Wetenschapscommunicatie. Na je aanmelding plannen we graag een afspraak in om de vervolgstappen te bespreken.

Meld je aan!

Enthousiast geworden? Meld je dan aan door een mailtje te sturen naar Adviseur Wetenschapscommunicatie Marieke Epping.

Belangrijk:

• Zorg dat je beschikbaar bent op 3 oktober 2024
  • Neem een collega mee (en zorg ervoor dat ten minste een van jullie Nederlands spreekt)
  • Houd je interactieve activiteit kort, bij voorkeur binnen de 10 minuten
  • Deadline aanmelden: 31 maart 2024