Universiteit Leiden

nl en

Flipping the classroom

Wil je meer tijd voor verdieping en discussie tijdens je college's? Het is mogelijk om je collegestof voor aanvang van je college als kennisclips/podcasts online aan te bieden aan je studenten. Studenten kunnen deze korte video’s of audiofragmenten over specifieke onderwerpen via Brightspace raadplegen op een voor hen passend tijdstip. Tijdens contactmomenten heb je dan meer tijd voor verdieping van de stof. 

Opname in de studio

Voor het maken van kennisclips, podcasts en andere AV-projecten  kun je terecht in de vernieuwde AV-studio van de faculteit in 1B16. Neem contact op met SOLO voor meer informatie over bijvoorbeeld de beschikbaarheid van de ruimte en over de ondersteuning van SOLO bij voorbereiding, opnames en editing van projecten.

Zelf opnames maken

Met Kaltura Capture kun je thuis colleges opnemen en de video’s gemakkelijk in je Brightspace cursus aanbieden. Met deze software is het mogelijk een schermopname te maken (van bijvoorbeeld je PowerPoint) en tegelijkertijd jezelf op te nemen. Bekijk de Kaltura Capture pagina op de Teaching support site voor handige videotutorials en links naar de uitgebreide handleiding van deze screencast tool.

Voor het maken van podcasts is Audacity een goede audio opname tool die zowel thuis als op de universitaire werkplek te gebruiken is. Je kunt de opname daarna uploaden op Kaltura en in de Brightspace cursus plaatsen.  

Een aantal tips:

  • Maak gebruik van een goede kwaliteit webcam en microfoon. Voor op de universitaire werkplek heeft SOLO webcams en USB-microfoons te leen.
  • Deel de collegestof op in korte clips (6-8 minuten) en focus per clip op één specifiek onderwerp of concept. 
  • Het is niet altijd nodig zelf nieuw materiaal te ontwikkelen. Onderzoek of er al materiaal beschikbaar is dat je kunt hergebruiken in je cursus. Denk bijvoorbeeld aan MOOCs, TED talks of open onderwijsmateriaal van je collega-docenten. 
  • Verbind het bekijken van de video’s of beluisteren van de podcasts aan een duidelijke taak, activiteit of opdracht, zodat studenten de opgedane kennis direct kunnen toepassen en toetsen.
  • Maak je video/podcast interactief met de Kaltura Interactive Video functie of de FeedbackFruits Interactive video of Interactive audio tool. Studenten worden hiermee geactiveerd tijdens het bekijken/beluisteren en kunnen direct een check uitvoeren of ze de behandelde stof goed begrepen hebben. Als docent krijg je aan de hand van de resultaten en reacties ook inzicht in de kennis en het begrip van de studenten.  
  • Geef studenten altijd de mogelijkheid vragen te stellen, bijvoorbeeld via online Q&A sessies georganiseerd met een van de video tools of een Brightspace discussie forum
  • Raadpleeg de video toolkit voor meer tips bij het maken van video’s of podcasts voor onderwijs. 
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.