Universiteit Leiden

nl en
Medewerkerswebsite Selecteer eenheid
Je ziet nu alleen algemene informatie. Selecteer je organisatie om ook informatie te zien over jouw faculteit.

Workshops en meetings

Lees verslagen van de workshops en meetups uit dit en vorig collegejaar. Enthousiast geworden? In de agenda vind je binnenkort bijeenkomsten waar je zelf aan deel kunt nemen.

LUCA Workshops

In 2025 vonden diverse drukbezochte workshops plaats waarin docenten kennis konden maken met LUCA, de eigen, veilige GAI toepassing van de Universiteit Leiden. Lees de verslagen en bekijk evaluaties.

Op 5 juni organiseerde de Leiden Teacher Academy een conferentie over onderwijsvernieuwing. Marc Cleiren (FSW) en Julian van der Kraats (ISSC) gaven er een workshop: een hackathon met docenten die AI in onderwijs willen gebruiken.

Experimenteel platform

Julian: 'Dankzij ons experimentele platform LUCA is het heel snel en makkelijk (en veilig!) om chatbots voor onderwijs te maken. Er zitten goede templates in, en de docent wordt ook geholpen om de bot te maken door een ‘agent’ die vragen stelt, en op basis daarvan een prompt voor ze schrijft. Daardoor heb je al snel iets dat je uit kan testen, en dat je vervolgens weer kan aanpassen en opnieuw kan testen. We hebben ook gemeten of zo’n hackathon echt helpt om mensen meer vertrouwen te geven dat AI kan werken in de praktijk van het onderwijs, en dat bleek ook het geval (zie de evaluatie hieronder). Ook bij andere hackathons meten we dat, en daar komen vergelijkbare cijfers uit. Hackathons werken dus om inspiratie en vertrouwen te geven, dus dat is een instrument dat het ISSC misschien vaker in kan zetten'. 

Op 28 mei 2025 volgden zo'n twintig FSW collega's een workshop gericht op het bouwen van AI-agents en chatbots met LUCA, voornamelijk voor ondersteuning van onderwijzend en personeel binnen de universitaire context. De deelnemers (docenten, wetenschappers en ondersteunend personeel) werkten in teams om prototypes te ontwikkelen. 

Donderdag 16 januari 2025 organiseerde de faculteit Geesteswetenschappen een Lunchbyte voor docenten, dit keer over AI, gegeven door Julian van der Kraats (ISSC). Julian heeft door zijn deelname aan de AI and Education Workgroup, aan PrAIA en verschillend Proof of Concepts inmiddels veel kennis opgedaan over AI en onderwijs, die hij deelde in een workshop waarin de deelnemers ook echt met AI aan de slag konden.  

Zelf een chatbot maken

Na de uitleg over de werking van AI, het nut en de risico’s ervan, gingen de deelnemers samen aan de slag om een bot te maken op een veilig platform dat bij wijze van experiment door SURF ter beschikking wordt gesteld. De Universiteit Leiden is één van de instellingen die met dat experiment meedoet. Julian: ‘We hadden maar weinig tijd dus we hebben zeker geen perfecte bijlesbot gebouwd, maar het was wel leerzaam en vooral inspirerend. Het eerste verzoek om ook toegang te krijgen tot het platform van SURF is al binnen, dus dit gaat vast een vervolg krijgen.'. 

Voor en nadelen

Julian: ‘AI gaat een boel veranderen voor het onderwijs. Studenten gebruiken het al op allerlei manieren, maar docenten en de universiteit als geheel lopen achter. Als je AI op een goede manier wilt inzetten voor het onderwijs, dan moet je twee dingen in de gaten houden. Ten eerste moeten we veel explicieter zijn over de leerdoelen van een specifieke cursus, en dáár het gebruik van AI op afstemmen. De docent moet samen met de studenten kijken hoe AI nuttig kan zijn, maar ook hoe het gebruik van AI het halen van de leerdoelen in de weg kan staan. Als het doel is om te leren een goed gestructureerde paper te schrijven, dan leer je niets als je AI een opzet voor een paper laat maken. Maar als het doel is om goed bronnenonderzoek te doen en daar een analyse op te doen, dan is dat misschien juist helemaal niet erg als AI even een opzetje voor je paper maakt, maar alleen maar handig’.  

Wees geen manager

‘Het tweede waar je op moet letten is dat je AI niet als ‘manager’ aanstuurt, waarbij je AI allerlei taakjes laat uitvoeren voor je. Het resultaat daarvan is meestal vrij slecht en je leert er ook niks van. Maar als je AI als een partner benadert met wie je samen iets maakt, dan ga je hele andere vragen stellen. Dan zal het resultaat veel beter zijn en je leert er ook nog wat van. Dat is een algemeen principe dat niet alleen binnen het onderwijs geldt, maar voor iedereen die AI ergens voor gebruikt’.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.