Fototentoonstelling

Museum Hilversum
Kerkbrink 6
1211 BX Hilversum

In Hendrik & Paula Kerstens: Self-Reflective brengt Museum Hilversum, in samenwerking met Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL), voor het eerst in tien jaar de kenmerkende indringende portretten van Hendrik en Paula Kerstens samen. De grote mid-career overzichtstentoonstelling geeft hiermee een reflectie op wat er in het werk van de Kerstens gaande is. De tentoonstelling is van 9 april tot en met zondag 25 juni in Museum Hilversum te zien.

Hendrik & Paula Kerstens, 'Hairnet', 2005, ©Hendrik & Paula Kerstens, Bijzondere Collecties, Universitaire Bibliotheken Leiden

Hendrik Kerstens legt al jarenlang zijn dochter Paula vast als model voor zijn portretten. In de portretten vindt een spel plaats met de Vlaamse-Hollandse portretkunst van eenvoud en alledaagsheid. De voorwerpen zijn geen historische attributen, maar toespelingen op vormen van kleding die we kennen als symbolen van religie of wereldlijk aanzien, zoals taartranden, slagroomspuiten of een dweil.

Dochter Paula

Inmiddels is Paula volwassen en afgestudeerd in de kunstgeschiedenis. Ze heeft met haar kunsthistorische kennis de beelden verder verrijkt. Daarbij is de invloed op haar beeltenis steeds groter geworden. Zo staat bijvoorbeeld de monitor van de digitale camera bij het fotograferen op haar gericht. Inmiddels, en daar duidt de titel van de tentoonstelling ook op, wordt de serie Paula langzamerhand een reeks zelfportretten.

Gastcurator en boek

Gastcurator van de tentoonstelling is Maartje van den Heuvel, conservator Fotografie van de UBL. Zij schreef ook het gelijknamig boek dat bij de tentoonstelling, waarin alle tot nu toe verschenen foto’s van de serie Paula zijn opgenomen. Self-Reflective is een uitgave van Wbooks en is verkrijgbaar in de museumwinkel van Museum Hilversum.

Levend archief

De UBL beheert sinds 2010 de levende collectie van fotograaf Hendrik Kerstens. Dit betreft eigenlijk een familiebedrijf: echtgenote Anna werkt ook in het bedrijf en Kerstens fotografeert altijd zijn dochter Paula, in het licht van de historische portretschilderkunst. Inmiddels is Paula zelf de fotostudio aan het overnemen en zal de onderneming ook haar naam gaan dragen. Haar zelfportret, door haar geregisseerd en uitgebracht door het familiebedrijf onder haar naam, is en blijft het product. Van ieder portret dat in de reeks wordt uitgebracht, komt een inkjetprint van 50 x 40 cm in de fotocollectie van de UBL. De foto’s zijn raadpleegbaar in Digital Collections. Uiteindelijk zal de hele reeks als collectie in de Bijzondere Collecties van de UBL zijn ondergebracht.

Hendrik & Paula Kerstens, 'Red Turban', 2015, ©Hendrik & Paula Kerstens, Bijzondere Collecties, Universitaire Bibliotheken Leiden