Lezing

ASCL Seminar: Africa's Second Struggle for Freedom: What's decolonisation got to do with it?

donderdag 7 september 2023
Lipsiusgebouw
Wassenaarseweg 52
2333AK Leiden
Zaal
Zaal 0.19

NB: in tegenstelling tot andere ASCL seminars wordt dit seminar in het Lipsius gebouw gehouden. Voor degenen die niet naar Leiden kunnen komen wordt één dag van tevoren een link naar een online platform gestuurd.

Olúfẹ́mi Táíwò is inmiddels bekend door zijn boek 'Against Decolonization', dat onlangs in het Nederlands is vertaald (Tegen dekolonisatie, uitgeverij Prometheus). De hoogleraar Afrikaans Politiek Denken aan Cornell University (VS) geeft op 7 september een ASCL seminar in het Lipsius gebouw.

Tegen dekolonisatie

De basisprincipes waarvoor Afrikanen zichzelf opofferen, waarbij ze lijf en leden riskeren door op te staan tegen dictatoriale/autoritaire regimes en benadrukken dat ook zij vrij moeten zijn, worden gedeeld met andere onderdrukten, van Denemarken tot Myanmar, en van Eswatini tot China. Het discours over dekolonisatie leidt af van deze broodnodige strijd, die door Táíwò 'Africa's Second Struggle' wordt genoemd.

Meer informatie en aanmelden via de ASCL website

Lees een interview met Olúfẹ́mi Táíwò in NRC (23 juni).

Lees de Library Highlight over Against Decolonization.

Foto: Verwijdering van het standbeeld van Cecil Rhodes bij de Universiteit van Kaapstad, 2015. Fotocredit: Desmond Bowles (via Wikimedia Commons).