Congres/symposium

2333 AK Leiden
Zaal
Central hall

Op donderdagmiddag 7 maart is de zevende editie van Psychology Connected. Een evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om onder het genot van een drankje met elkaar in gesprek te gaan over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Genderverschillen

Weinig onderwerpen zijn zo veelbesproken en tegelijkertijd zo omstreden als genderverschillen in de psychologie. Waar lang werd gedacht dat mannen van Mars en vrouwen van Venus komen, getuige het succesvolle boek van relatietherapeut John Gray uit 1992, benadrukken wetenschappers nu vaker dat die verschillen veel subtieler zijn. En dat als mannen en vrouwen in denken en doen van elkaar verschillen, dit voor een groot deel door de sociale omgeving wordt bepaald.  Wat leren de laatste ontwikkelingen in psychologisch onderzoek ons over dit thema? Waarom komen sommige ontwikkelingsstoornissen vaker voor bij jongens dan bij meisjes? En hoe kan de psychologie helpen die verschillen zo goed mogelijk te duiden?

Sprekers

Lara Wierenga onderzoekt de genetische en omgevingsfactoren op de ontwikkeling van hersenstructuur van kinderen en adolescenten. Met haar werk probeert ze de vraag te beantwoorden waarom ontwikkelingsstoornissen als ADHD en autismespectrumstoornis vaker voorkomen bij jongens dan bij meisjes.  Daarnaast is ze auteur van de Atlas van ons brein, een populairwetenschappelijk boek waarin ze aan de hand van infographics de neurowetenschappen toegankelijk maakt voor een breed publiek.

Ellen de Bruijn is hoogleraar Neurocognitieve Klinische Psychologie bij de sectie Klinische Psychologie. Ze onderzoekt de cognitieve en neurale mechanismen van actie-controle processen die nodig zijn voor een succesvolle interactie met onze omgeving en andere mensen. In 2023 ontving ze een ERC Consolidator Grant om EEG-onderzoek te doen naar de verschillende stadia waarin meisjes en vrouwen sterke hormonale schommelingen ervaren. Met haar onderzoek wil ze bijdragen aan het begrip van factoren die bijdragen aan de gezondheid en het welzijn van vrouwen van alle leeftijden, zodat meisjes en vrouwen beter geïnformeerd kunnen worden over de menstruatiecyclus en de menopauze.