eLaw-onderzoekers presenteren bij MIT

Andreas Haüselmann en Eduard Fosch-Villaronga van eLaw – Centrum voor Recht en Digitale Technologie schreven een artikel over de juridische en regelgevende aspecten van data over emoties en presenteerden dit op de Affective Computing + Intelligent Interaction (ACII ’23)-conferentie bij MIT. Andreas Haüselmann verzorgde ook een tutorial over de mogelijke impact van de AI Act op onderzoek en ontwikkeling op het gebied van affective computing en nam deel aan een paneldiscussie over ethische affective computing in de praktijk.

De conferentie  Affective Computing + Intelligent Interaction (ACII ‘23) in het Massachusetts Institute of Technology (MIT) Media Lab is het belangrijkste internationale forum voor onderzoek naar affectieve en multimodale mens-machine-interactie en -systemen.

Andreas Häuselmann

Emoties zijn inherent aan de mensheid en spelen een belangrijke rol in menselijk gedrag, communicatie en interactie. Tot voor kort konden emoties niet automatisch worden vastgelegd en verwerkt; ze waren voorbehouden aan elk individu en de mensen met wie ze wilden delen. Met de vooruitgang in ‘informatica die betrekking heeft op, voortvloeit uit, of bewust emoties beïnvloedt (affectieve informatica), werden emoties machinaal leesbaar. Affective computing (AC) systemen kunnen nu gegevens over emoties vastleggen. Deze gegevens geven informatie over de innerlijke emotionele toestand van een persoon, zoals hun subjectieve reactie op een ding, persoon of situatie. Het kan kwantitatieve en kwalitatieve gegevens omvatten, zoals fysiologische metingen, gezichtsuitdrukkingen, spraak en zelfrapportages van gevoelens vastgelegd met technische middelen.

Eduard Fosch Villaronga

Zie de Engelse content voor meer informatie over de conferentie en het artikel.