Tijdlijn 450 jaar Rechtsgeleerdheid officieel onthuld

14 maart 2024

Het was nog even wachten op de Faculteitsraad die zitting hield in de Rechtenkamer, maar daarna was het zover; op 11 maart jl. is de tijdlijn in het kader van 450 jaar Faculteit der Rechtsgeleerdheid in de Rechtenkamer van het Academiegebouw officieel onthuld.

Onder een select gezelschap van betrokkenen, het faculteitsbestuur en leden van de faculteitsraad sprak decaan Suzan Stoter haar dank uit aan iedereen die had bijgedragen aan de totstandkoming van de tijdlijn. Het brein achter dit meeslepende stuk geschiedenis is niemand minder dan Hoogleraar Rechtsgeschiedenis Egbert Koops en zijn team. Samen hebben zij met passie en toewijding de rijke geschiedenis van de Rechtenfaculteit in Leiden vastgelegd op de fraai vormgegeven tijdslijn. Het ontwerp van deze historische reis door de tijd is verzorgd door Bertram van Linge.

De tijdlijn, die met zorg is samengesteld, werpt een fascinerende blik op de 449 jaar geschiedenis van de Rechtenfaculteit in Leiden.

Egbert Koops:

‘Toen ik werd gevraagd om een stuk geschiedenis op de pas geschilderde groene muur in de Rechtenkamer te verzorgen, had ik een thema nodig. Dat werd: een academiegebouw als universitair clubhuis. In de geschiedenis zijn dat niet alleen de hoogleraren, maar ook andere mensen die zich op de universiteit thuis voelen. Dat zijn mensen die de universiteit besturen, studeren, onderwijs geven, boeken schrijven, de advocatuur ingaan, de wereld willen veranderen, enzovoort. Naarmate de tijd vorderde werden dat ook vrouwen en Indonesische studenten. Dat heb ik in de tijdlijn verwerkt. Het is redelijk toekomstbestendig, er is niks weggepoetst, zowel minder fraaie aspecten maar ook de grote verhalen hebben prominente aandacht gekregen. Een tijdlijn kan natuurlijk nooit stoppen, dat heeft Bertram heel mooi vormgegeven: geschiedenis is nooit een afgesloten boek, maar gaat altijd door.’