Foto: moerschy | Pixabay

Faillissementsgolf nog steeds aanstaande, ondanks coronasteunmaatregelen

De verlenging van de corona-steunmaatregelen zorgt ervoor dat het aantal faillissementen de laatste zes maanden 2020 historisch laag bleef. Maar volgens de Bijzonder Beheer Barometer, een initiatief van PwC en de afdeling Bedrijfswetenschappen van de Universiteit Leiden, betekent dit slechts uitstel en zeker geen afstel.

De verwachte piek in de instroom bij de afdelingen bijzonder beheer van de banken blijft vooralsnog uit. Maar het merendeel van de 122 herstructureringsexperts die bij de Bijzonder Beheer Barometer zijn betrokken, is het erover eens dat de faillissementsgolf daarmee niet van de baan is. De toename van de instroom bij bijzonder beheer zal een kwartaal later (het tweede kwartaal van 2021) plaatsvinden dan eerder gedacht. Dat komt vooral door de aangekondigde verlenging van de steunmaatregelen. De piek in de instroom wordt ook een kwartaal later verwacht. De sectoren horeca, groot- en detailhandel, cultuur en recreatie zorgen hierbij voor de hoogste verwachte instroom. De kans dat ondernemingen succesvol uit bijzonder beheer komen is volgens het panel gedaald met 41 procent.

Banken en kredietverstrekkers hebben een afdeling bijzonder beheer. Deze afdelingen nemen de behandeling van de klant over van de commerciële afdelingen wanneer een hoog risicoprofiel bij hun kredietrelatie wordt vastgesteld.

Veel ondernemingen maken gebruik van de overheidsmaatregel ‘Bijzonder uitstel van betaling vanwege coronacrisis’. De terugbetalingsverplichting van deze belastingschuld, als gevolg van de coronacrisis, is volgens de experts de belangrijkste reden voor de instroom naar bijzonder beheer. Het is nog maar de vraag of ondernemingen, in andere economische omstandigheden in staat zijn de opgebouwde schulden af te betalen. Volgens de Bijzonder Beheer Barometer zal ook de Belastingdienst gevraagd worden om bij te dragen in de oplossing, maar het is de vraag of de dienst de juiste mogelijkheden krijgt en voldoende op deze nieuwe rol is voorbereid. Als ze deze belangrijke nieuwe rol niet goed invullen zullen veel van de steunmaatregelen weggegooid geld blijken en gaan veel ondernemingen alsnog onnodig failliet.

Over de Bijzonder Beheer Barometer

De Bijzonder Beheer Barometer is gebaseerd op een survey die plaatsvindt onder een panel van experts, onder wie bijzonderbeheerbankiers, insolventieadvocaten, herstructureringsadviseurs en investeerders. De doelstelling van de barometer is om op een andere wijze de staat van de economie in Nederland in beeld te brengen.