Landelijke congresdag voor en door beginnende ELS-onderzoekers

Op vrijdag 5 februari jl. vond het congres van het Nederlandse Platform Empirical Legal Studies (ELS) plaats, uiteraard geheel coronaproof online. Tijdens dit congres konden beginnende ELS-onderzoekers op een laagdrempelige manier meer te weten komen en kennis uitwisselen over het toepassen van empirische onderzoeksmethoden in de rechtswetenschap. De voertaal was Engels en er waren ook deelnemers van buitenlandse universiteiten.

Middels een video introduceerden de verschillende universiteiten van het ELS Platform zichzelf en hun empirische onderzoeksteams. Daarna werden de ruim 80 deelnemers welkom geheten door Rianka Rijnhout (Universiteit Utrecht) en Helen Pluut (Universiteit Leiden). De dag werd afgetrapt door Jessie Pool, promovenda en lid van het ELS-team in Leiden. Zij gaf een korte presentatie over ELS-onderzoek en introduceerde drie thema’s met bijbehorende probleemstellingen. De deelnemers gingen met deze thema’s aan de slag in parallelle breakoutrooms onder begeleiding van verscheidene universitair docenten. Het doel was om samen binnen die thema’s een empirisch-juridische onderzoeksvraag te formuleren en bijpassende empirische methoden te kiezen. Deze workshops leidden tot verscheidene creatieve ideeën die plenair met de andere deelnemers werden uitgewisseld.

Na deze interactieve workshops konden de deelnemers genieten van een bij hen thuisbezorgde lunch. Het middagdeel ving aan met een presentatie van Nina Holvast, Erasmus Universiteit, getiteld ‘Researching a hidden actor: the role and influence of judicial assistants in Dutch courts’. In haar presentatie nam zij de deelnemers mee in het proces van haar recent gepubliceerde onderzoek en besprak zij de resultaten. Hierbij ging zij in op de verschillende empirische onderzoeksmethoden die zij heeft ingezet.

Na een korte pauze volgde de presentatie van Shosha Wiznitzer, promovenda aan de Universiteit Utrecht, getiteld: ‘Combining surveys and interviews in a defensive medicine study: why, how, and what (not) to do’. Op een toegankelijke manier besprak zij de uitdagingen die zij tegenkwam in haar onderzoek en hoe zij hierop inspeelde. Een erg leerzame presentatie voor beginnende ELS-onderzoekers!

Het laatste programmaonderdeel was een live data-analyse van Helen Pluut en Rianka Rijnhout. Aan het begin van de dag hadden zij de deelnemers opgeroepen om een korte survey in te vullen. Die data analyseerden zij ter plekke door hun scherm te delen en de eerste resultaten werden besproken. Zo konden de deelnemers op een zeer inzichtelijke en laagdrempelige manier kennismaken met SPSS en NVivo.

Het was een inspirerende congresdag met veel verschillende elementen. Ondanks de online omstandigheden was er veel interactie met en tussen de deelnemers, werden er creatieve onderzoeksideeën uitgewisseld en ontstonden er interessante discussies. Na afloop was er gelegenheid om nader kennis te maken. Met het oog op community building kon een pubquiz niet ontbreken. In een virtuele ruimte van Wonder werd enthousiast meegespeeld onder het genot van een bij de deelnemers thuisbezorgd borrelpakket. Het winnende team kreeg als prijs het boek ‘Inleiding empirische rechtswetenschap’ van Kees van den Bos.