Van kluis naar kussen: dichter Baudelaire

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). In deze aflevering staat het werk van Charles Baudelaire – Frankrijks bekendste dichter – centraal. Aan de hand van enkele bijzondere stukken gaat hoofdconservator Garrelt Verhoeven in gesprek met Tommy van Avermaete, vakreferent Frans, Annelies Schulte Nordholt, docent Franse letterkunde, Jan Pieter van der Sterre, vertaler en Myrthe Galle, studente Frans. Centraal staan de inhoud van de collectie en het gebruik ervan in onderwijs, onderzoek en publicaties. En natuurlijk worden er stukken getoond: van kluis naar kussen!

In 2021 is het tweehonderd jaar geleden dat Baudelaire geboren werd, op 9 april 1821. Maar een andere datum is misschien nog wel belangrijker, die van de verschijning van Les Fleurs du mal in 1857. De dichtbundel was aanvankelijk een succès de scandale: na een veroordeling vanwege ‘aanslag op de goede zeden’ moest Baudelaire zes gedichten uit het boek verwijderen. Zo miskend als hij bij leven was, zo beroemd werd Baudelaire na zijn dood in 1866. Tijdgenoten als Verlaine, Rimbaud en Gautier zouden hem in het zadel hijsen als “de koning der dichters, een waarlijke God” (Rimbaud) en zagen hem als de belichaming van de ‘poète maudit’- de gedoemde dichter.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Vanaf eind negentiende eeuw was zijn naam voorgoed gevestigd; in Frankrijk en daarbuiten werd hij beschouwd als de vader van de moderne poëzie. De bloemen van het kwaad zijn groots in hun schildering van alle vormen van het kwaad waaraan de mens is overgeleverd maar ook in het vermogen om het kwaad door middel van de poëzie om te smeden tot schoonheid. Baudelaires gedichten staan bekend om hun volmaakte verstechniek, waar vormvastheid gepaard gaat met een uitzonderlijke poëtische verbeelding. De dichtbundel is dan ook een moderne klassieker geworden die tot op de dag van vandaag in pocketuitgave in elk Frans station te krijgen is en verplichte kost is voor Franse middelbare scholieren.

Baudelaire