Van kluis naar kussen: brieven

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). In deze aflevering staat de collectie brieven centraal. Aan de hand van enkele bijzondere brieven gaat hoofdconservator Garrelt Verhoeven in gesprek met Mart van Duijn, conservator Na-middeleeuwse handschriften en Archieven, Nadine Akkerman, universitair hoofddocent Engelse Letterkunde, Ineke Huysman, onderzoeker van het Huygens ING en Sjoerd Ramackers, student Geschiedenis. Centraal staan de inhoud van de collectie en het gebruik ervan in onderzoek, onderwijs en publicaties. En natuurlijk worden er brieven getoond: van kluis naar kussen!

Collecties

De collecties van de UBL bevatten meer dan 500.000 brieven, en dat is een voorzichtige schatting. Ze zitten verspreid over vele deelcollecties en archieven, soms als klein onderdeel van een groter geheel. Zo bevatten veel archieven, bijvoorbeeld van wetenschappers of literaire auteurs, een categorie correspondentie met vakgenoten, vrienden, en vijanden. Daarnaast beheert de UBL een aantal collecties met vrijwel uitsluitend brieven daarin, zoals de collectie van de Amsterdamse koopman-verzamelaar Gerardus van Papenbroeck (1673-1743). Uit enkele brieven in die collectie, gericht aan Van Papenbroeck, blijkt hoe hij als verzamelaar op jacht was naar brieven en zijn netwerk inzette om bijzondere stukken voor zijn collectie te bemachtigen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Bron voor onderzoek

Brieven zijn een belangrijke bron voor onderzoek, omdat ze de mogelijkheid bieden de schrijvers en ontvangers heel dicht te benaderen. In veel gevallen leggen brieven iets bloot dat wellicht niet snel in gedrukte vorm verspreid zou zijn. Daarmee bieden ze als het ware een kijkje achter de schermen. Zo geven de brieven van Constantijn Huygens (1596-1687) inzicht in zijn activiteiten als amateur-parfumeur en blijkt uit brieven van P.C. Hooft (1581-1647) welke moeite hij heeft moeten doen om het hart te winnen van zijn buurvrouw en latere echtgenote Heleonora Hellemans (1595-1661).