Kinderen worden bacteriën om te leren over antibiotica

Afgelopen vrijdag startte de wereldwijde Antibiotics Awareness Week: een hele week in het teken van antibioticagebruik. Antibioticaonderzoekers van het LACDR trokken er daarom op uit om basisschoolleerlingen te vertellen over hun onderzoek. Door middel van een rollenspel werden leerlingen de wereld van antibiotica ingezogen: ‘Kan de juf nu niet meer poepen?’

Initiatiefnemer Tirsa de Kluis legt de spelregels uit: ‘Iedereen krijgt een kaart met een bacterie erop en als je in aanraking komt met een dodelijk antibioticum moet je gaan zitten.’ Maar, niet alle bacteriën zijn hetzelfde. Sommige hebben bijvoorbeeld kleine haartjes, andere hebben een dikkere celwand, en er zitten ook een paar ziekteverwekkers tussen! Gaat het wel lukken om die uit te roeien met een antibioticakuur?

Voorzichtigheid is geboden

Een team van onderzoekers onder leiding van Coen van Hasselt ontwikkelde een spel dat leerlingen meer leert over de wereld van bacteriën en antibiotica. Zo leerden zij een belangrijke boodschap: antibiotica zijn belangrijke medicijnen, maar we moeten er voorzichtig mee omgaan om te zorgen dat ze blijven werken.

De kinderen luisteren aandachtig naar de uitleg van Tirsa

Juiste moment en manier

‘Aan de hand van dit interactieve verhaal hopen we kinderen bewust te maken van het belang maar ook van de risico’s van antibiotica’, legt De Kluis uit. ‘Een belangrijke manier om antibioticaresistentie te voorkomen is antibiotica alleen op het juiste moment en op de juiste manier te gebruiken.’

In het lichaam van de juf

Tijdens het spel veranderen alle leerlingen in bacteriën die leven in de darmen van juf Sandra. Sommigen van hen blijken geen goedaardige bacteriën te zijn, maar ziekmakers! Juf Sandra wordt daarom ziek en krijgt een antibioticum voorgeschreven. Samen met de onderzoekers kijken de leerlingen wat er daarna gebeurt met de bacteriën in haar darmen. En hoe sommige ziekmakende bacteriën in de loop van de tijd resistent worden. ‘Je moet dus geen antibiotica nemen voor een verkoudheid’, roept een leerling.

Voor herhaling vatbaar

Na het succes van deze dag is de onderzoeksgroep van Van Hasselt dan ook van plan om de activiteit te blijven uitvoeren en zoveel mogelijk mensen bewust met antibiotica om te laten gaan. De basisschoolleerlingen zijn in ieder geval enthousiast over het spel: ‘Superleuk,’ zegt één van hen, ‘ik zou het graag nog een keertje doen.’

Leiden European City of Science

Deze activiteit was verbonden met Leiden European City of Science 2022. Binnen datzelfde kader was Coen van Hasselt die ochtend te horen tijdens Radio Weetlust.

Luister naar Radio Weetlust