AI als rechter? PRE-Class tackelt vragen over recht, technologie en samenleving

Op het slotevent van de PRE-Class Rechtsgeleerdheid organiseerden studenten een ‘mocktrial’ over de impact van artificiële intelligentie (AI) op de samenleving. Samen met een aandachtig publiek werden de mogelijkheden en valkuilen van AI verkend. “Ze hebben allemaal fantastisch werk geleverd.”

Ook dit jaar hebben middelbare scholieren een voorproefje gekregen van studeren aan de Universiteit Leiden via de Pre-University Classes. Dit zijn vakken van ongeveer twee maanden over een specifiek wetenschappelijk onderzoeksgebied. In de PRE-Class Rechtsgeleerdheid verdiepten deelnemers zich dit jaar in kwesties omtrent recht, technologie en samenleving. Tijdens het zogenoemde mocktrial lieten de studenten zien wat ze in de PRE-Class geleerd hadden. In groepjes gaven ze presentaties, waarna de discussie werd opengesteld voor bijdragen uit het publiek van docenten en familieleden.

Stof tot nadenken

De mocktrials behandelden een breed scala aan onderwerpen: van AI-toepassingen die nog in de toekomst liggen tot actuele vraagstukken, bijvoorbeeld met betrekking tot space research. Daarbij gingen de studenten moeilijke onderwerpen niet uit de weg, zoals:

• Wie moet aansprakelijk worden gesteld als een zelfrijdende auto betrokken raakt bij een ongeluk? De passagier of de fabrikant?
  • Is het wenselijk dat AI het stokje overneemt van menselijke rechters, en zo ja, onder welke omstandigheden?
  • Is het wenselijk als mensen hun brein kunnen uploaden zodat ze voortleven nadat hun fysieke lichaam vergaan is?

Na afloop van elke presentatie barstten interessante discussies los over de (ethische) kwesties rond de ontwikkeling van technologie en AI. Zoals altijd bij ethische discussies, konden definitieve antwoorden niet gegeven worden, maar de mocktrial gaf de aanwezigen in ieder geval veel stof tot nadenken.

Warm applaus

De kwesties die de studenten aansneden zullen in de toekomst alleen nog maar urgenter worden, zegt docent Dr. Eduard Fosch-Villaronga. “Naarmate de technologie zich doorontwikkeldt, kan AI bij steeds meer aspecten van het menselijk leven betrokken worden. Deze PRE-studenten hebben nu de eerste stappen gezet in het verkennen van de mogelijkheden van AI – en de bijbehorende uitdagingen.” Fosch-Villaronga is trots op zijn studenten. “Ze hebben allemaal fantastisch werk geleverd en complexe onderwerpen in gewonemensentaal uitgelegd.”

Fosch-Villaronga sloot de conferentie en de PRE-Class af door de studenten te bedanken voor hun inzet en inspirerende presentaties. Na een warm applaus namen de studenten hun welverdiende certificaat in ontvangst. Het PRE feliciteert alle deelnemers met hun prestatie en kijkt uit naar de volgende stappen die zij in hun leven zullen zetten!

Foto's: Eric van den Bandt