Mindlab: ‘Mooie eerste stap om samen het gesprek aan te gaan’

Machtsmisbruik, seksueel grensoverschrijdend gedrag en niet-grappige grappen: ze kwamen allemaal voorbij in de toneelvoorstelling Mindlab, die eind september werd opgevoerd om medewerkers van de Faculteit Geesteswetenschappen in gesprek te laten gaan over onwenselijk en grensoverschrijdend gedrag.

‘Ik was aangenaam verrast door de enorme rijkdom aan onderwerpen die voorbijkwam’, zegt Faculteitsraadvoorzitter Jan Sleutels, die de eerste voorstelling op maandagmiddag bijwoonde. ‘Het stuk zat vol elementen die typisch zijn voor de wetenschap, zoals een bepaalde mate van monomanie en gedrevenheid die veel wetenschappers hebben, maar ook megalomanie en racisme. Ik werk nu bijna vijfendertig jaar aan de universiteit en ik heb al die onderwerpen in werkelijkheid voorbij zien komen, al zijn ze in Mindlab misschien wat uitvergroot ten behoeve van de theatervorm.’

Veilig gesprek

De faculteit heeft voor de theatervorm van Mindlab gekozen, omdat deze de mogelijkheid biedt in gesprek te gaan over sociaal onveilig gedrag, zonder het direct over je eigen ervaringen te hoeven hebben. Na afloop van de voorstelling gingen medewerkers dan ook in groepjes uiteen om te praten over wat ze hadden gezien. Om het gesprek zo open en veilig mogelijk te houden, vonden die gesprekken plaats met collega’s die niet bij hetzelfde instituut of bij dezelfde afdeling werken.

‘We hebben nu gesproken met collega's van andere afdelingen', zegt Sleutels. ‘Dat is een mooie eerste stap, maar uiteindelijk moet dat gesprek zo dicht mogelijk bij je eigen werkomgeving worden gevoerd. Natuurlijk kan dat lastig zijn, bijvoorbeeld als je leidinggevende of je naaste collega's deel van het probleem zijn, maar ik denk toch dat daar de oplossing ligt.’

Toekomst

De faculteit blijft het gesprek over onwenselijk gedrag in elk geval voeren. Dagvoorzitter van dienst Lisa Cheng verzekerde de aanwezigen aan het einde van de middag dat de faculteit ook in de toekomst aan de slag gaat met het thema. Zo wordt in 2024 een symposium georganiseerd over het onderwerp.