
Vernieuwde bacheloropleidingen van start!
Naast de start van onze nieuwe opleidingen in Den Haag, zetten we dit academisch jaar ook stevig in op vernieuwing van de studieprogramma’s binnen onze bestaande bacheloropleidingen. In dit bericht zetten we de belangrijkste ontwikkelingen binnen de opleidingen op een rij.
Bacheloropleiding Criminologie
Een nieuwe lichting eerstejaarsstudenten Criminologie is gestart aan onze faculteit en volgt het vernieuwde studieprogramma. Het studieprogramma van de bachelor Criminologie heeft een duidelijke kwaliteitsimpuls gekregen, met als belangrijke pijler de versterking en vernieuwing van vier leerlijnen:
- Criminaliteit & gedrag
- Aanpak & preventie
- Criminologisch onderzoek
- Being a criminologist

Deze leerlijnen lopen zichtbaar door de hele opleiding heen en geven studenten meer structuur en richting. Andere belangrijke accenten voor de vernieuwde opleiding zijn: aandacht voor persoonlijke ontwikkeling met een sterke arbeidsmarktgerichte focus, juridisch onderwijs speciaal ontworpen voor criminologen, en (meer) inzet op actief leren. Een bijzondere toevoeging dit jaar is het speciaal ontwikkelde bordspel CrimiNoMoney, waarmee studenten spelenderwijs kennismaken met criminologische vraagstukken.
Juridische bacheloropleidingen
Ook de eerstejaarsstudenten van de opleidingen Rechtsgeleerdheid, Fiscaal recht en Notarieel recht starten de juridische propedeuse met een vernieuwd programma, in lijn met de Kernvisie. Met de vernieuwingen richten we ons op het aanbieden van uitdagend en activerend onderwijs rondom actuele maatschappelijke thema’s. Belangrijke veranderingen voor de juridische opleidingen voor dit eerste jaar zijn:
- De introductie van het Atelieronderwijs in semester 2, waarbij studenten vakoverstijgend, interdisciplinair, activerend en kleinschalig onderwijs volgen. Het eerste thema voor de ateliers in Blok 3 is milieu.
- Een herijking van de aanwezigheidsplicht: de norm wordt expliciet dat studenten niet alleen fysiek aanwezig zijn, maar zich ook voorbereiden en actief deelnemen aan al het onderwijs. Dit verhoogt naar verwachting de studentparticipatie en daardoor ook de kwaliteit van het onderwijs.
- Een versterkte inzet van de leerlijnen, met vanaf het begin van de studie een prominente rol voor de vaardighedenleerlijn.
- Een nieuwe herkansingsregeling, waarbij eerstejaarsstudenten deel mogen nemen aan het hertentamen wanneer zij aanwezig zijn geweest bij het eerste tentamenmoment. Dit betekent dat de mogelijkheid tot deelname aan het hertentamen niet langer verbonden is aan het minimum resultaat van het cijfer 4. Deze regeling wordt in de drie studiejaren cohortsgewijs op dezelfde wijze toegepast.

Faculteitsbreed: aanwezigheidsregistratie en matching
Voor alle bacheloropleidingen geldt dat we de aanwezigheid van eerstejaarsstudenten vanaf dit jaar op een nieuwe manier registreren, namelijk via Academy Attendance. Meer hierover vind je op de LTC HUB. Afgelopen jaar zijn pilots gedraaid met Academy Attendance in blok 3 en blok 4 van bachelorjaar 1.
Daarnaast hebben alle nieuwe eerstejaars de matchingmodule doorlopen. Deze online module is sinds dit academisch jaar een verplicht onderdeel van de aanmeldingsprocedure voor alle bacheloropleidingen en helpt studenten vooraf een goed beeld van hun studie te krijgen.
Op naar een activerend en vernieuwend academisch jaar
Met de vernieuwingen in onze bachelorprogramma’s zetten we als faculteit volop in op kwaliteit, innovatie en toekomstbestendig onderwijs. We kijken ernaar uit dit academisch jaar samen tot een succes te maken!