Congres/symposium

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Op donderdagmiddag  15 juni is de vierde editie van Psychology Connected. Een evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan onder het genot van een drankje over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Kunstmatige intelligentie in de academische wereld

Gedichten schrijven, sollicitatiebrieven opstellen, programmeren en wiskundige formules oplossen: er is weinig waar ChatGPT ons niet mee kan helpen. Sinds de lancering van de chatbot afgelopen december zijn onze dagelijkse levens een stuk makkelijker geworden.

Ook de academische wereld lijkt de AI-dans niet te ontspringen. Want waarom zou je je als onderzoeker nog door stapels papers ploegen als je ook met een paar goed geformuleerde prompts een hele literatuurlijst inclusief samenvattingen tevoorschijn tovert? Ook studenten schiet AI te hulp: essay-onderwerpen zijn zo bedacht, het essay zelf zo geschreven.

Veroorzaakt ChatGPT een revolutie in de academische wereld? Of is dat stiekem al gebeurd? In de vierde en laatste editie van Psychology Connected van dit studiejaar duiken we met twee experts in de wereld van de kunstmatige intelligentie en bediscussiëren we hoe om te gaan met de prominente rol die AI in onderzoek en onderwijs in korte tijd heeft veroverd. De vragen van de middag zijn:

• Wat zijn mogelijke toepassingen van ChatGPT in academisch onderzoek?
  • Wat zijn de voordelen? Wat zijn de risico's?
  • Hoe moeten we omgaan met kunstmatig plagiaat? En hoe belangrijk is het dat we onze promovendi nog trainen in wetenschappelijk schrijven?

Welke zorgen, vragen of discussiepunten heb jij over AI in onderzoek en onderwijs? Deel ze 15 juni met je collega’s!

Sprekers

Judith Schomaker

Judith Schomaker, universitair docent Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie

Dr. Judith Schomaker onderzoekt de rol van ‘novelty’ (nieuwigheid) in het leerproces en het brein. Hierbij focust ze zich specifiek op hoe virtual reality helpt de processen hierachter te verklaren en onderzoekt ze hoe VR toegepast kan worden in een klinische setting.

Over ChatGPT

'Ik gebruik ChatGPT als gesprekspartner en klankbord om mijn kritisch denken te verbeteren. Eind dit jaar wil ik een beursaanvraag indienen en had ik meerdere ideeën. Ik twijfelde erg over welk onderwerp het meest kansrijk en invloedrijk zou zijn. ChatGPT heeft goed geholpen met het afwegen van de wetenschappelijke en maatschappelijke waarde van de verschillende opties en heeft me bovendien ook inzicht gegeven in de onderwerpen van eerder gehonoreerde voorstellen.

Als ik dat zelf allemaal had willen uitzoeken, was ik daar heel lang mee bezig geweest en had ik waarschijnlijk nooit zo’n mooi overzicht kunnen maken. Ik gebruik ChatGPT dus vooral om mijn eigen denkprocessen verder vorm te geven!'

Roy de Kleijn

Roy de Kleijn, universitair docent Cognitieve Psychologie

Dr. Roy de Kleijn doet onderzoek naar en doceert in kunstmatige intelligentie, computational modeling, kunstmatige neurale netwerken, en (cognitieve) psychologie. Hij richt zich hierbij met name op de vraag hoe robots complexe problemen leren oplossen door middel van reinforcement learning en evolutionaire algoritmen.

Over ChatGPT

'Voor het samenvatten van papers en het inspireren van opdrachten gebruik ik ChatGPT zeker! Hoewel de exacte samenstelling van het corpus waarop getraind is niet openbaar is, is het redelijk om aan te nemen dat ook honderden, zo niet duizenden syllabi van psychologiecursussen er in zijn opgenomen. Dit maakt ChatGPT zeker geschikt voor dit soort taken: hele vreemde suggesties zul je niet vaak krijgen.'