Karwan Fatah-Black bij NOS over onderzoek mogelijk slavernijverleden DNB

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft opdracht gegeven aan drie historici, waaronder universitair docent Karwan Fatah-Black, om mogelijke connecties tussen DNB en slavernij aan het licht te brengen. Uit het onderzoek is gebleken dat DNB, nog meer dan hun tijdgenoten, nauw betrokken was met plantageslavernij.

De directie van De Nederlandsche Bank betreurt het zeer dat de bank zich mede schuldig heeft gemaakt aan het leed van slaafgemaakten in die periode. De directeur benadrukt dat DNB niet los staat van hun verleden en daarom graag wil bijdragen aan de verwerking van het leed. Uit de onderzochte boekjaren bleek dat elke vijf jaar (van 1817 tot 1863) bijna dertig procent van de goederen die bij DNB beleend werden, geproduceerd waren met slavenarbeid. ‘Veel van de financiële elite en dus ook de eerste investeerders in DNB waren heel erg betrokken bij de slavernij in de periode voor afschaffing, en zijn of door overerving of hun eigen activiteiten ook daarna nog betrokken geweest’, aldus Fatah-Black.

Meer weten?

Lees het volledige artikel bij de NOS